Den evige kamp imod ringe belysning
Idag tilbragte jeg eftermiddagen i Århus Rådhus, hvor Århus Postorkester gav nytårskoncert. En fremragende koncert med talentfulde musicalkunstnere der gav smagsprøver på deres kunnen.
Men set fra en fotografs syn, er rådhushallen i Århus lidt et mareridt, specielt når motivet befinder sig i enden med de store vinduer.
Koncerten startede i modlys, men trods alt en ret forudsigelig hvidbalance da størstedelen af lyset i salen kom udefra.
For at få nogenlund brugbare billeder handlede det lidt om at komme ud på siden af orkestret, så lyset istedet for modlys blev til sidelys.
Men efterhånden som solnedgangen tog livet af det sidste naturlige lys, blev blandingslyset alligevel for dårligt. Så hvad er redningen…
Her under et eksempel på kameraets (D800) automatiske hvidbalance. Mange af jer kan sikkert nikke genkendende til et resultat som dette.
Herunder er den korigeret ved at bruge idroppertool i lightroom på den hvide skjorte, og på billedet til højre er der manuelt justeret en smule op for hvidbalancen efterfølgende.
Lyset er samtiddig blevet så ringe at iso-værdien begynder at blive småkriminel i forhold gryn i billedet. Men vil man have billedet med hjem, er det jo nødvendigt.
Men i forhold til hvidbalancen, har jeg dog et lille trick i ærmet… tricket er at tænde for liveview og bruge monitoren til at vurderer farverne, alt imens at jeg justerer den manuelt. Det giver ihvertfald et bedre udgangspunkt end det gule foto fra før. Jeg ved godt at der er de sædvanlige presets og tommelfingerregler, men når den kunstige belysning er af forskellig type og naturligt lys også er med i legen, bliver det til rent gætværk. Til sidst idag, måtte selv denne teknik droppes, da lysstyrken i salen blev for ringe til mit grej… her kunne kun højisogiganterne have klaret det bedre.
En anden løsning kunne være flash, men i dette tilfælde vurderede jeg at det ville forstyrre mere end det vil gavne, så istedet fald valget på konvertering til sort hvid.
Hvad gør du når lyset driller?